فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

کتب درسی و راهنمامعلم پایه ششم


راهنمای معلم ارزشیابی توصیفی (اول ، دوم و سوم ابتدایی) 

مقدمه(95 KB)
بخش اول(141 KB)
جدول(152 KB)
بخش دوم(217 KB)
بخش سوم(529 KB)
بخش چهارم(612 KB)
بخش پنجم(386 KB)
بخش ششم(309 KB)
بخش هفتم(297 KB)

برای دیدن کتابهای دیگر به ادامه مطلب مراجعه کنید
برچسب ها : پایه ششم - راهنمای معلم- آموزش ابتدایی 


ادامه مطلب ...

اسرار کعبه

 با سلام امروز می خوام مطالبی در مورد خانه خدا، کعبه مکرمه براتون بذارم .

کعبه بنائی است در میان مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی. کعبه مقدس‌ترین مکان اسلام است. نام کعبه اشاره به چهارگوش «تکعیب» (مربع) بودن این سازه دارد.

درأثر آمده‌است: که کعبه در محاذی «بیت المعمور» است، و بیت المعمور چهارگوش است، چون محاذی عرش است و عرش چهارگوشه‌است، چون کلماتی که دین اسلام بر آن استوار است، چهار است:

  • سبحان الله .
  • الحمد لله .
  • لا اله الا الله .
  • الله اکبر .


برای مشاهده کامل متن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ادامه مطلب ...

ارزشیابی از چه چیز ؟

ارزشیابی از چه چیز ؟


اگر شیوه های یاددهی، یادگیری متنوع و متناسب با نیاز وعلایق دانش آموزان نباشد ما به اهداف ارزشیابی توصیفی دست نخواهیم یافت.استفاده از هوش هیجانی این امکان را به معلم می دهد که بیشترین بهره را از مشارکت وتعامل دانش آموزان در کلاس داشته باشد.دانش آموز دریایی از عاطفه واقیانوسی از هیجان است .درپاره ای از کلاس ها به علت مسدود شدن جریان عاطفی و واکنشهای هیجانی دانش آموز جریان فکری و اندیشه ای او نیز منع و مسدود می شود در چنین کلاسی کسالت ، خستگی، عدم تمرکز و حواس پرتی، انتقال یادگیری ناقص و فقر در نوآوری و نواندیشی موج می زند .در این رابطه باید بدانیم که واکنشهای روحی دانش آموزان حالت انبوه ودسته جمعی دارد. یعنی اگر عاطفه و هیجان او منع شود بسیاری از کارکردهای روحی دیگر او نیز متوقف می شود و اگر عاطفه و هیجان او تحریک گردد و سایر توانمندی ها وقدرت های روحی اونیز تحریک خواهد شد معلمان دارای قدرت هوشی و مدیریت آموزشی بالا هیچگاه هراسی ندارند از این که با طوفان عاطفه و هیجان تحریک شده کلاس چه می توان کرد. در اصل ترس از تحریک عاطفی و هیجانی کلاس و دانش آموز برای معلمان و مـــدیرانی مطرح می شود که مهارت لازم ، دانش فنی مورد نیاز و ارتباط موثر با کلاس و مدرسه را ندارند. به جای ارتقا سطح دانش و بینش خود درکار ، موجب کاهش سطح عاطفه و هیجان کلاس و مدرسه می شوند چرا که مدرسه ی کم هیجان را بسیار ساده می توان کنترل کرد. ولی کلاس یا مدرسه پرهیجان و عاطفی را باید با صرف انرژی، وقت بسیار بالاتر کنترل کرد و هدایت نمود ولی ارزش در این است که ما اصالت های ذاتی و درونی دانش آموزان جامعه خودمان را پرورش دهیم نه اینکه اصالت ها و خصلت ها را سرکوب کرده و منع نماییم .دانش آموزی که هیجان و عاطفه اش در کلاس به حرکت در آید با شور و شوق بیشتری به آموختن و یادگیری می پردازد تا دانش آموزی که در خود فرو رفته. پیکر تراش مشهوری اعتقاد دارد که بدون وجود هیجان هیچ اثر هنری آفریده نخواهد شد. خوشبختانه تعداد زیادی از معلمان ما به علت پرورش یافتن در فرهنگ غنی و پربار خودمان با چنان مهارت و دقتی می توانند هیجان دانش آموزان ابتدایی را تحریک کنند که شایسته تقدیر و ستایش هستند این معلمان شیوه بیان ، طریقه ی ارتباط غیر کلامی با روش حل مساله بیان نکته ها وخاطرات لذت بخش را به صورتی در کلاس مورد استفاده قرار می دهند که کل کلاس سرشار از شادمانی خوشحالی و هیجان می گردد. چنین دانش آموزانی همانند پرندگان زیبایی هستند که با خوشحالی پرواز لذت بخش را تجربه کرده اند.

فواید ارزشیابی کیفی و توصیفی

فواید ارزشیابی کیفی و توصیفی

مدرسه و تعالیم مدرسه ای باید منجر به تربیت شهروندانی متعادل، سالم و توانمند شود. سلامت روان ملی (اجتماعی) در گرو شجاعت فکری، احساس مسئولیت و متعاقب آن پیشرفت در علوم و هنر و بالاخره کیفیت زندگی روزانه است. ارتقا بخشیدن به کیفیت زندگی روزانه مستلزم آموزش مهارت زندگی و پیوند دادن زندگی با آموزش های مدرسه ای و استفاده از هوش چندگانه در فرآیند یادگیری می باشد. هم چنین برای ارزشیابی و اطمینان از دستیابی به اهداف فوق ما نیازمند روش هایی از سنجش و ارزشیابی هستیم که به هر دانش آموز به دیده ی حرمت نگاه کند، موهبت های طبیعی و انسانی او را بیشتر از آزمون های سنتی نشان دهد، بازخورد مثبت و تکالیفی رشد دهنده به او ارائه کند و باور داشته باشد که هر دانش آموز قابلیت رشد و پیشرفت مداوم را دارد. باید عمیقاً باور داشته باشیم که هر دانش آموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد به شرط آن که :
- ابزار سنتی ارزشیابی را که بدون توجه به تفاوت های فردی، به دنبال یافتن نقطه ضعف هاست، رها کنیم.
- بستر مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی فراهم نماییم و به استقبال تغییر ارزشیابی از کمی به کیفی و توصیفی برویم.
برخی از فواید ارزشیابی:
- کاهش اضطراب و تنش ناشی از شرکت در امتحانات مکرر و پایانی
- کاهش رقابت های نامناسب برای کسب نمرات بالاتر 
- کاهش حساسیت والدین، فراگیران و آموزگاران به نمره
- کاهش فشار والدین بر فرزندان برای کسب نمرات ممتاز
- فراهم نمودن زمینه ی مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی فراگیر
- ایجاد فرصت اصلاح برای فراگیران و آموزگاران جهت رفع کاستی های فرآیند یادگیری
- ارائه ی بازخوردهای پیوسته از جریان یادگیری به فراگیران به صورت توصیه های مکتوب و شفاهی
- بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری و ...