فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

ارزشیابی از چه چیز ؟

ارزشیابی از چه چیز ؟


اگر شیوه های یاددهی، یادگیری متنوع و متناسب با نیاز وعلایق دانش آموزان نباشد ما به اهداف ارزشیابی توصیفی دست نخواهیم یافت.استفاده از هوش هیجانی این امکان را به معلم می دهد که بیشترین بهره را از مشارکت وتعامل دانش آموزان در کلاس داشته باشد.دانش آموز دریایی از عاطفه واقیانوسی از هیجان است .درپاره ای از کلاس ها به علت مسدود شدن جریان عاطفی و واکنشهای هیجانی دانش آموز جریان فکری و اندیشه ای او نیز منع و مسدود می شود در چنین کلاسی کسالت ، خستگی، عدم تمرکز و حواس پرتی، انتقال یادگیری ناقص و فقر در نوآوری و نواندیشی موج می زند .در این رابطه باید بدانیم که واکنشهای روحی دانش آموزان حالت انبوه ودسته جمعی دارد. یعنی اگر عاطفه و هیجان او منع شود بسیاری از کارکردهای روحی دیگر او نیز متوقف می شود و اگر عاطفه و هیجان او تحریک گردد و سایر توانمندی ها وقدرت های روحی اونیز تحریک خواهد شد معلمان دارای قدرت هوشی و مدیریت آموزشی بالا هیچگاه هراسی ندارند از این که با طوفان عاطفه و هیجان تحریک شده کلاس چه می توان کرد. در اصل ترس از تحریک عاطفی و هیجانی کلاس و دانش آموز برای معلمان و مـــدیرانی مطرح می شود که مهارت لازم ، دانش فنی مورد نیاز و ارتباط موثر با کلاس و مدرسه را ندارند. به جای ارتقا سطح دانش و بینش خود درکار ، موجب کاهش سطح عاطفه و هیجان کلاس و مدرسه می شوند چرا که مدرسه ی کم هیجان را بسیار ساده می توان کنترل کرد. ولی کلاس یا مدرسه پرهیجان و عاطفی را باید با صرف انرژی، وقت بسیار بالاتر کنترل کرد و هدایت نمود ولی ارزش در این است که ما اصالت های ذاتی و درونی دانش آموزان جامعه خودمان را پرورش دهیم نه اینکه اصالت ها و خصلت ها را سرکوب کرده و منع نماییم .دانش آموزی که هیجان و عاطفه اش در کلاس به حرکت در آید با شور و شوق بیشتری به آموختن و یادگیری می پردازد تا دانش آموزی که در خود فرو رفته. پیکر تراش مشهوری اعتقاد دارد که بدون وجود هیجان هیچ اثر هنری آفریده نخواهد شد. خوشبختانه تعداد زیادی از معلمان ما به علت پرورش یافتن در فرهنگ غنی و پربار خودمان با چنان مهارت و دقتی می توانند هیجان دانش آموزان ابتدایی را تحریک کنند که شایسته تقدیر و ستایش هستند این معلمان شیوه بیان ، طریقه ی ارتباط غیر کلامی با روش حل مساله بیان نکته ها وخاطرات لذت بخش را به صورتی در کلاس مورد استفاده قرار می دهند که کل کلاس سرشار از شادمانی خوشحالی و هیجان می گردد. چنین دانش آموزانی همانند پرندگان زیبایی هستند که با خوشحالی پرواز لذت بخش را تجربه کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد