در این پست فیلم های منتخب جشنواره رشد که با درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی مرتبط می باشند را براتون گذاشتم.
فناوری اطلاعات وارتباطات وتدریس برتر
آرزوی بشر برای دستیابی به
امکانات و توانمندی های جدید به اندازة خود بشریت قدمت دارد .ما همواره درتکاپوی
گسترش مرزهای وجود خود به لحاظ اجتماعی، جغرافیایی یا ذهنی بوده ایم . ظهور و
پیدایش جوامع اطلاعاتی ، بسیاری ازفرضیه ها ی آموزش را با پرسش های اساسی روبه رو
ساخته است . فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات ، دنیایی را که درآن زندگی می
کنیم و روش های یادگیری چگونه زیستن را تغییر داده اند. ICT منبعی باارزش برای تولید
دانش ،بستری مناسب برای انتقال محتوا و ابزاری توانمند برای ایجاد تعامل درفرایند
یاددهی- یادگیری درکلاس درس می باشد .
با اینکه بطورکلی پایه و اساس تحولات تعلیم و تربیت درجهان ، از علم و فناوری نشأت
می گیرد، ولی درعمل ثابت شده است که اغلب تحولات بزرگ در آموزش و پرورش ریشه
درتجربیات و تلاش علمی و عملی معلمان هوشمند و آینده نگرداشته اند . مسلماً درگوشه
و کنار کشورما ، معلمان توانمند و خلّاقی هستند که با ابتکار و نوآوری،فناوری را
با آموزش تلفیق می کنند و به شیوه های متفاوت ،هر چند با امکانات اندک ، رایانه را
به کلاس درس می برند.
از آنجا که آموزش بیش از هر موضوعی متأثر از تحولات فناوری است ،آموزش و پرورش به عنوان
نهاد اصلی و رسمی آموزش درهر جامعه ،نیاز دارد خود را به فناوری های جدید مجهز
کند.
امروزه معلمان توانستهاند تا با بکارگیری علم و فناوری های جدیداطلاعاتی روش هایی
نو خلقکنند وکلاسدرس را از محدودة چهاردیواری خارج کنند و باسایر مراکزعلمی و
آموزشی در جهان مرتبط سا زند، به گونه ای دیگر مسئلةزمان ومکان در دنیای تعلیم و
تربیت مانع اصلی به حساب نمی آید و این همه از برکت بکارگیری اندیشه های نو و خلاق
معلمان و کارشناسان آموزشی بوده است.
برای مشاهده کامل متن به ادامه مطلب مراجعه کنید.
یکی از مواردی که قبل از نوشتن طرح درس باید مورد توجه قرار گیرد این است که متن درس و یا محتوای آموزشی که می بایست درآن روز تدریس شود مطالعه و نکات کلیدی ، اطلاعات طلایی ، مفاهیم جدید و مهارتهای نو را یادداشت کنید تا اهداف جزیی درس استخراج شود
2- از روی اهداف جزیی استخراج شده برای درس خود اهداف رفتاری بنویسید ( رفتاری که دوست دارید از فراگیر شما سر بزند تا شما بعنوان مدرس با مشاهده و اندازه گیری آن متوجه شوید که او درس را یاد گرفته و در رفتار او تغییر ایجاد شده).
3- هنگام نوشتن اهداف رفتاری که همان آزمون پایانی تدریس شماست چند نکته را رعایت فرمایید:
برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
برنامه درس هنر در دوره ابتدایی
درس هنر دورهی ابتدایی با « ارتباط با طبیعت» شروع می شود و پس به رشته های نقاشی، کاردستی، تربیت شنوایی، قصه و نمایش می پردازد. دانش آموزان در کنار این رشته ها با میراث فرهنگی نیز آشنا میشوند. ارتباط با طبیعت و مشاهدهی پدیده هایی که هنرمندانه در کنار هم قرار گرفته اند و جلوه های زیبای این مجموعه،انسان را به حدی از کمال میرساند که در عین مشاهدهی کثرت، به یگانگی حسن و جمال مطلق رهنمون میشود .
رویکردهای برنامه درس هنر در دوره ابتدایی
رویکرد برنامهی درسی هنر « تربیت هنری» است.
انجام دادن فعالیت های هنری در فضایی که کودکان، آزادانه تخیل و اندیشه کنند، حواسشان تقویت شود، ظرفیت های نهفتهی هوش و تفکرشان پرورش یابد، عواطف و احساساتشان توسعه یابد و استعداد و خلاقیت ها یشان شکوفا شود، به « تربیت هنری منجر» میشود.
به جرأت میتوان گفت که همهی کودکان فعالیت های هنری را دوست دارند آنها در این گونه فعالیت ها و هنگام انجام دادن کارهای عملی، طراحی، ساختن، شکست و پیروزی را تجربه میکنند. به این ترتیب زمینه ای برای بروز خلاقیت و احساسات آن ها فراهم میشود.
برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید.