فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

آموزش نرم افزار Excel بخش اول

آموزش نرم افزار Excel بخش اول

برنامه Microsoft Excel یک برنامه صفحه گسترده است.

Excel_icon.jpg (205×205)

صفحه گسترده صفحه ای جدول بندی شده است که اطلاعات مختلف عددی و حرفی در خانه های آن نگهداری شده و بین اطلاعات موجود در خانه های آن ارتباط منطقی برقرار است که بعد از وارد نمودن اطلاعات مختاف در جداول می توان بر روی آنها پردازش نمود.
این صفحه امکان سازماندهی اطلاعات را در داخل لیست فراهم می نماید.بعد از آن می توانید داده ها را با یکدیگر مقایسه نموده و آنها را بصورت نمودار نمایش دهید.
در برنامه Excel بسیاری از محاسبات از طریق توابع از پیش تعریف شده همچون جمع،میانگین،شمارش داده های عددی و... قابل انجام است.همچنین این برنامه دارای قابلیت هایی همچون مدیریت و سازماندهی صفحات،جستجوی اطلاعات،مرتب کردن داده هاو...می باشد.
دستورات جهت قالب بندی داده ها و رسم نمودار بر مبنای داده های جدول نیز از جمله امکاناتی است که برنامه Excel برای ارائه بهتر گزارشات ارائه می کند.

اجرای برنامه MicroSoft Excel 
برای اجرای این برنامه پس از نصب سی دی مایکروسافت آفیس و اضافه شدن این برنامه به لیست برنامه های موجود در کامپیوتر می توانید از طریق آدرس زیر برنامه را اجرا کنید.
Start>>All Program>>Microsoft Office>>Microsoft Office Excel

1.jpg (465×465)

 

  شناسایی اصول کار با محیط Excel 
شکل زیر محیط کلی برنامه Excel را نشان می دهد که دارای اجزاء و قسمتهای مختلفی می باشد که در ادامه به معرفی و کاربرد هر بخش می پردازم.

2.jpg (564×466)

دکمه Office Button این قسمت که در آموزشهای مربوط به Word هم برای شما توضیح داده شد حاوی دستورات مدیریت فایل همچون New برای ایجاد فایل جدید،Open برای باز کردن یک فایل مورد نظر،Save برای ذخیره کردن فایلها و... می باشد             3.jpg (561×468)
 
نوار ابزار دسترسی سریع (Quick Access)
این نوار ابزار که در کنار دکمه Office Button قرار دارد به طور پیش فرض دارای سه دکمه Save (ذخیره)،Undo (خنثی کردن) و Redo (دوباره انجام دادن) می باشد. 

4.jpg (186×31)

 

در صورتیکه بخواهید موارد دیگری را به این نوار اضافه کنید می توانید بر روی فلش کنار این گزینه ها کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. 

5.jpg (562×297)

 

نوار Ribbon 
این نوار که معادل نوار منو در سایر برنامه ها می باشد شامل تب هایی است که این تب ها نیز خود شامل دستورات و امکاناتی است که بر حسب موضوع و کاربرد دسته بندی شده اند.

6.jpg (575×239)

برای مثال تب Home موجود در این نوار شامل گزینه های زیادی است که بر حسب کاربردشان تقسیم بندی شده اند.برای مثال در تب Home گروه Font برای تنظیمات قلم می باشد. 
نوار فرمول (Formula Bar)
از این نوار برای مشاهده و ویرایش محتوای سلولها و فرمول ها استفاده می شود.
در صورتیکه این نوار برای شما غیر فعال باشد می توانید از طریق گزینه View آن را انتخاب کنید. 

7.jpg (464×35)

8.jpg (245×134)

برگه (Sheet)
هر فایل جدید در Excel به طور پیش فرض دارای سه Sheet (برگه) می باشد که از طریق زبانه در پایین صفحه قابل مشاهده می باشند.برای فعال کردن هر Sheet می توانید بر روی زبانه یا Tab مربوط به آن کلیک کنید.

9.jpg (321×36)

 

سرسطرها و سرستون ها
در هرSheet سطرها با عدد مشخص می شوند و سرسطرها برای Sheet فارسی در سمت راست و برای Sheet انگلیسی در سمت چپ مشخص می شوند وهمچنین ستون ها با حروف انگلیسی مشخص می شوند و سرستون ها در بالای Sheet قرار می گیرند.

10.jpg (510×215)

 

نوار پیمایش (Scroll Bar)
نوارهای پیمایش که به منظور دیدن قسمت هایی از صفحه که قابل دیدن نمی باشند مورد استفاده قرار می گیرد دو نوع پیمایش عمودی و افقی را انجام می دهند که شما با حرکت دادن Scroll Bar در جهت مورد نظرتان می توانید آن قسمت را مشاهده کنید.

11.jpg (492×277)

 

نوار وضعیت (Status)
نوار وضعیت که در قسمت پایین صفحه Excel قرار دارد برای مشاهده وضعیت صفحه و سلو ل ها می باشد.همچنین در این قسمت می توانید میزان بزرگ نمایی یا Zoom صفحه و نماهای مختلف صفحه را که در آموزش Word 2007 توضیح داده شد را ببینید.

12.jpg (260×24)

 

آشنایی با تعاریف و اصطلاحات صفحه گسترده
کارپوشه (Work Book)
هر فایل Excel را یک کارپوشه یا (Work Sheet) می گویند که می تواند حاوی 1 تا 255 برگه یا (Sheet) باشد که اطلاعات درون این برگه ها نگهداری می شوند.
کاربرگ (Work Sheet)
در Excel دو نوع کاربرگ وجود دارد:
1-  Work Sheet (کاربرگ):در این نوع کاربرگ اطلاعات در جداول نگهداری می شوند و برای محاسبات مورد استفاده قرار می گیرند.
2-  Chart Sheet (برگ نمودار):این نوع کاربرگ صفحاتی هستند که برای نمایش نمودار به کار می روند.
ساختار یک کاربرگ (Work Sheet)
هر Work Sheet دارای 1048576 سطر(Row) و 1384 ستون (Column) می باشد.هر سطر با عدد و هر ستون با حروف انگلیسی مشخص می شود.از برخورد هر سطر با یک ستون یک سلول (Cell) ایجاد می شود که اطلاعات درون این سلول ها قرار می گیرند.هر Work Sheet حداقل دارای یک سلول فعال است که کادر اطراف آن ضخیم تر از سایر سلول ها می باشد و اطلاعات درون آن قرار می گیرد.با کلیک بر روی هر سلول می توان آن را فعال کرد.

13.jpg (495×251)

 

آشنایی با انواع اطلاعات 
اطلاعات به دو شکل در سلول ها قرار می گیرند: 1- مقدار   2- فرمول
مقدار(value)
مقدار به داده های ثابتی گفته می شود که درون سلول ها قرار می گیرند که خود به 4 بخش تقسیم می شوند:
•عدد
•متن
•تاریخ
•ساعت
فرمول (Formula)
فرمول به محاسباتی گفته می شود که در نتیجه آن یک مقدار به دست می آید که این مقدار می تواند شامل یکی از 4 تقسیم بندی بالا باشد.
اصول وارد کردن اطلاعات در سلول ها 
برای وارد کردن اطلاعات در یک سلول ابتدا با کلیک کردن بر روی آن سلول را فعال کنید سپس مقدار مورد نظرتان را وارد نموده و Enter را بزنید.در صورت انصراف نیز می توانید دکمه Esc را فشار دهید.
برای تأیید و انصراف می توانید از دکمه های مربوطه موجود در نوار ابزار نیز استفاده کنید.علامت √ برای تأیید و علامت × برای انصراف می باشد.

14.jpg (374×87)

 

ذخیره کردن Work Book 
برای ذخیره کردن Work Book که شامل چندین sheet می باشد در محلی از حافظه سیستم خود کافیست پس از وارد کردن اطلاعات بر روی گزینه Office Button کلیک کرده و از صفحه باز شده گزینه Save As را انتخاب کنید.
با انتخاب این گزینه کادر Save As برای شما باز می شود که می توانید در قسمت File Name نام فایل و در قسمت Save as type گزینه Excel Work book که به طور پیش فرض می باشد را انتخاب نموده و دکمه Save را بزنید.

15.jpg (480×304)

 

با انجام این کار یک فایل Excel با پسوند .xlsx در Excel2007 برای شما ذخیره می شود.
نکته:Excel2003 و نسخه های پایین تر از ان فایل Work Book را با پسوند .xls ذخیره می کنند.
ایجاد یک Work Book جدید
برای ایجاد یک Work Book جدید کافیست بر روی دکمه Office Button کلیک کرده و گزینه New را انتخاب کنید. به این طریق صفحه Work Book برای شما باز می شود که شما می توانید از سمت چپ این صفحه گزینه Blank and recent و سپس Blank Workbook را انتخاب کنید.

16.jpg (518×395)

 

باز کردن Work Book موجود
برای باز کردن یک Work Book موجود می توانید از دکمه Office Botton گزینه Open را انتخاب کنید تا کادر Open برای شما باز شود سپس محل و نام Work Book را وارد نموده و دکمه Open را کلیک کنید.

17.jpg (520×326)

 

توجه داشته باشید که می توانید لیست فایلهایی را که اخیرا" مورد استفاده قرار داده اید را از طریق گزینه Office Button و در قسمت Recent Document مشاهده کنید. 

18.jpg (344×384)

اصول پرکردن خودکار سلول
هنگامیکه شما یک سلول را فعال می کنید در کنار این سلول یک مربع مشاهده می کنید که به آن دستگیره Auto Fill گفته می شود.با قرار دادن مؤس بر روی این مربع علامت + ظاهر می شود. با کشیدن این + بر روی سلول های مجاور شما می توانید محتویات سلول فعال را بر روی سلول های مجاور آنها نیز کپی کنید .

از این خاصیت برای وارد کردن داده های تکراری که سلول های آنها در مجاورت یکدیگر قرار دارند استفاده می شود.

19.jpg (173×232)

 

نکته:قابلیت Auto Fill برای اعداد به صورت افزایشی و کاهشی عمل می کند.به این طریق که با گرفتن Ctrl و کشیدن علامت + به سمت پایین و جلو اعداد افزایش یافته و با کشیدن علامت به سمت عقب و بالا اعداد کاهش می یابد.
شناسایی اصول آدرس دهی مطلق و نسبی
دسترسی به اطلاعات که درون سلول ها قرار می گیرند دارای اهمیت زیادی می باشند.
هر سلول دارای آدرس منحصر به فردی است که از طریق آن می توان به اطلاعات سلول دسترسی پیدا کرد.نام ستون و شماره سطری که سلول از برخورد آنها ایجاد شده آدرس سلول را تشکیل می دهد. 
در فرمول ها آدرس سلول دارای دو نوع مطلق و نسبی می باشد.
آدرس نسبی:این آدرس موقعیت سلول را نسبت به سلولی که فرمول در آن وارد می شود نشان می دهد.
در این شیوه آدرس دهی ابتدا نام ستون و سپس شماره سطری که سلول از برخورد آنها ایجاد می شود قرار می گیرد .برای مثال سلولی که در ستون D و سطر 2 می باشد دارای آدرس نسبی D2 می باشد.

20.jpg (385×184)

 

آدرس نسبی سلول فعال در NAME BOX که در سمت چپ نوار فرمول قرار دارد قرار می گیرد.
آدرس مطلق:این نوع آدرس موقعیت مطلق سلول را نشان می دهد.در این شیوه آدرس دهی قبل از نام ستون و قبل از شماره سطر یک علامت $ قرار می گیرد.
به عنوان مثال آدرس مطلق سلولی که دارای آدرس نسبی D2 می باشد $D$2 است.
اصول ایجاد و استفاده از الگو(Template)
الگو به معنی فایلی است که یک بار ایجاد می شود ودر موارد مشابه با تغییر دادن اطلاعات آنها از آن استفاده می شود. در این موارد ابتدا یک فایل خام توسط Excel ایجاد می شود و به عنوان یک Template ذخیره می شود پس از ان بارها این Template باز می شود و پس از وارد کردن محتوای سلول به عنوان یک فایل Excel ذخیره می شود.
مراحل ایجاد یک الگو(Template) 
برای ایجاد یک الگو ابتدا یک جدول خام با هر نوع اطلاعات در محیط Excel ایجاد کنید سپس از دکمه Office Button گزینه Save As را انتخاب کنید تا کادر Save As برای شما باز شود.در قسمت File Name نام فایل را وارد کنید و از قسمت Save as type گزینه Excel Template را انتخاب کنید تا به این طریق Template ایجاد شده در لیست Templateهای Excel قرار بگیرد. شکل21و22
استفاده از Template (الگو)
برای استفاده از الگویی که ایجاد کرده اید ابتدا آن را ببندید سپس از گزینه Office Button گزینه New را انتخاب کنید تا کادر New Workbook برای شما باز شود.از گزینه سمت چپ این کادر گزینه My Template را انتخاب کنید تا کادر New برای شما باز شود.در این کادر کلیه Template های ایجاد شده را می توانید مشاهده کنید و برای استفاده از هریک از آنها الگوی مورد نظر را انتخاب نموده و Ok کنید.به این ترتیب یک فایل خام که از قبل طراحی کرده اید برای شما باز می شود و شما می توانید اطلاعات خود را وارد کنید.

23.jpg (474×299)

 

نکاتی از Excel
Auto Fit: در صورتیکه محتوای یک سلول بیشتر از عرض سلول باشد می توانید مؤس را در ردیف سرستون ها روی خط جدا کننده دو ستون قرار دهید تا به شکل + دربیاید سپس دابل کلیک کنید تا Excel به طور خودکار عرض مورد نظر را برای سلول در نظر بگیرد.به این خاصیت Auto Fit گفته می شود.

24.jpg (180×60)

2 – هنگامیکه شما در Excel داده ای را وارد یک سلول می کنید و دکمه Enter را میزنید به طورپیشفرض سلول پایینی فعال می شود.حال اگر شما بخواهید به طور دلخواه پس از زدن Enter سلول های بالا،راست و یا چپ فعال شود می توانید از دکمه Office Button گزینه Excel Option را انتخاب کنید.از سمت چپ کادر باز شده گزینه Advance را انتخاب کنید. همانطور که مشاهده می کنید در قسمت سمت راست این کادر گزینه های مختلفی وجود دارد،شما از طریق گزینه Direction می توانید جهت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

25.jpg (343×381)

26.jpg (508×415)

3 – برای آنکه سلول هایی را که در وسط یا انتهای یک فایل Excel می باشند را راحت تر فعال کنید می توانید در قسمت Name Box آدرس نسبی سلول را وارد نموده و Enter را بزنید تا به این ترتیب سلول فعال شود.
4 – اگر شما قصد دارید محیط Excel را به طریقی تنظیم کنید که شماره سطرها در سمت راست و فارسی باشد می توانید در تب Page Layout بر روی گزینه Sheet Right to Left کلیک کنید تا Sheet شما در جهت راست به چپ قرار بگیرد. 
 
27.jpg (560×91)
 
5 – اگر شما پس از وارد کردن داده یا اطلاعات در سلول قصد ویرایش آن سلول را داشته باشید می توانید از طریق یکی از 3 گزینه زیر اقدام کنید:
1-استفاده از نوار فرمول :محتویات سلول شما در نوار فرمول قرار می گیرد بنابراین می توانید از این طریق سلول خود را ویرایش کنید.
2-دابل کلیک روی سلول مورد نظر:با این کار مکان نما در محل دابل کلیک قرار می گیرد و می توانید ویرایش سلول خود را انجام دهید.
3-استفاده از کلید میانبر F2 :با فشردن این کلید سلول در حالت ویرایش قرار می گیرد و مکان نمای تایپ در انتهای کاراکترها قرار می گیرد تا ویرایش سلول انجام گیرد.
نکته:توجه داشته باشید که پس از ویرایش سلول در صورت تأیید کلید Enter و در صورت لغو کلید Esc را فشاردهید .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد