فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

آموزش نرم افزار Excelبخش ششم


عینک دید در شب و روز

مجموعه نرم‌افزاری لرد 2013


در برنامه Word زمانی که سند خود را آماده می کنید با زدن دکمه پرینت می توانید آن را چاپ کنید اما در برنامه Excel به دلیل ماهیت ویژه ای که این برنامه دارد پرینت گرفتن از صفحات آن خاص است و نیازبه تسلط به ابزارهای ویژه چاپ دارد.


در این برنامه می توانید قبل از چاپ سند خود پیش نمایشی از چاپ آن را مشاهده کنید و تنظیمات روی آن انجام دهید تا به پرینت مورد نظر خود دست یابید.


اصول مشخص کردن محدوده چاپ
برای مشخص کردن محدوده چاپ در سند خود باید ابتدا صفحه کاری خود را باز نموده سپس سلولها یا قسمت هایی را که قصد چاپ آنها را دارید انتخاب نمائید.پس از آنکه محدوده خود را مشخص کردید بر روی دکمه Print Area موجود در قسمت Page Setup تب Page Layout کلیک نمائید.  

1

 

  از گزینه های این دکمه گزینه Set Print Area را انتخاب نمائید تا کادری به صورت خط چین در اطراف محدوده مورد نظرتان ایجاد شود.
به این ترتیب اگر شما از صفحه خود پرینت بگیرید فقط محدوده انتخاب مورد نظرتان چاپ می شود.
اصول استفاده از پیش نمایش چاپ (Print Preview)
پس از تعیین محدوده چاپ،بهتر است قبل از چاپ نهایی سند پیش نمایشی از چاپ را مشاهده کنید و در صورت نیاز تغییراتی را در نحوه چاپ انجام دهید.
برای این منظور از دکمه Office Button گزینه Print و سپس Print Preview را انتخاب کنید در پنجره باز شده شکل اشاره گرمؤس بصورت ذره بین خواهد بود.با کلیک مؤس نمای پیش نمایش بزرگ و کوچک می گردد.

2.jpg (379×427)

3.jpg (446×695)

تنظیم حاشیه های صفحه
در کادر باز شده و در قسمت Preview با تیک زدن گزینه Show Margins خطوط حاشیه برای شما ظاهر می شوند که می توانید با جابجایی دستی این خطوط حاشیه ها را مشخص کنید.

4.jpg (440×642)

 

برای دستیابی به حاشیه های دقیق تر می توانید دکمه Page Setup را ازقسمت Print انتخاب کنید و در زبانه Margins مربوط به این کادر تنظیمات مربوط به حاشیه را انجام دهید.

5.jpg (338×361)

 

در فیلدهای Left, Right ,Bottom ,Top می توانید اعداد مربوط به حاشیه از بالا ،پایین ،راست و چپ را وارد کنید.
اگر شما قصد دارید که سندتان بصورت افقی در وسط صفحه قرار بگیرد گزینه Horizontally و اگر می خواهید بصورت عمودی در وسط صفحه باشد گزینه Vertically را تیک بزنید.
در قسمت Header وFooter که مربوط به سر صفحه و پانویس سند می باشد نیز می توانید شماره صفحه ،نام سند و... را وارد کنید.

تنظیمات کلی چاپ صفحه
برای تنظیمات کلی مربوط به چاپ سند خود می تواند می توانید در همین کادر Page Setup زبانه Page را انتخاب کنید.

6.jpg (341×360)

اگر می خواهید که صفحه را به صورت افقی چاپ کنید گزینه Landscape و اگر می خواهید به صورت عمودی باشد گزینه Portrait را انتخاب کنید.
در قسمت Adjust to می توانید درصد بزرگ نمایی و کوچک نمایی را جهت چاپ تعیین کنید.
اندازه صفحه و نوع کاغذتان و همچنین کیفیت چاپ صفحه(برحسب نقطه در اینچ) خود را نیز می توانید از طریق گزینه Paper Size و Print Quality انتخاب کنید. 

درج سرنویس و پانویس
در کادر Page Setup ودر زبانه Header/Footer می توانید تنظیمات مربوط به سرنویس و پانویس سند خودرا انجام دهید.

7.jpg (339×362)

 

در قسمت Header می توانید متن مورد نظرتان را جهت درج در قسمت بالای صفحه یا سرنویس و در قسمت Footer می توانید متن مربوط به قسمت پانویس را وارد نمائید.
در قسمت Custom Header و Custom Footer نیز می توانید سرنویس و پانویس با قالب بندی مورد نظرتان را وارد کنید.
به این ترتیب که پس از کلیک کردن بر روی گزینه Custom Header کادری برای شما باز می شود که این کادر در واقع سرنویس برگه شماست.

8.jpg (530×283)

این کادر دارای سه بخش است که در هرکدام میتوان شماره صفحه،عنوان سند یا فایل و... را درج نمود.
دکمه اول موجود در این کادر مربوط به قلم متن است که با کلیک بر روی آن کادر Font برای شما باز می شود که می توانید تنظیمات مربوطه را در آنجا انجام دهید.
دکمه دوم (Insert Page Number) که برای درج شماره صفحه می باشد را می توانید در فیلد وسط صفحه ایجاد کنید تا عبارت & [Page] در آن درج گردد.اگر در همین فیلد دکمه سوم (Insert Number Of Pages) را هم بزنید تعداد کل صفحات درج می گردد. مثلا" اگر کل پرینت 5 صفحه باشد در بالا و وسط صفحه اول نوشته می شود:
Page 1 from 5
اگر در فیلد سوم این صفحه کلیک کنید و دکمه های چهارم (Insert Date ) وپنجم (Insert Time ) را بزنید گزینه های &[Date] و&[Time] درج می شوند که این سبب می شود در بالا و سمت راست تمام صفحات تاریخ و ساعت پرینت درج شود. 
دکمه ششم این کادر دکمه Insert File Path می باشد که در صورتیکه مکان نما را در فیلد اول قرار داده و این دکمه را بزنید در بالا وسمت چپ صفحات شما مسیری که فایل اکسل را ذخیره کرده اید درج می شود.
اگر شما تمایل داشته باشید تا در قسمت سرنویس صفحات خود عکسی را درج کنید می توانید بر روی گزینه Insert Picture کلیک کنید تا در فیلد انتخابی شما عبارت &[picture] قرار گیرد.

8.jpg (530×283)

 

پس از انجام تمامی این مراحل بر روی گزینه Ok کلیک کنید تا مجددا" به منوی Page Setup بازگردید.در قسمت بالایی این کادر پیش نمایشی از آنچه شما تنظیم کرده اید نشان داده می شود.
9.jpg (559×118)
برای درج پانویس نیز می توانید بر روی گزینه Custom Footer کلیک کنید و کلیه مراحل را مانند سرنویس اجرا کنید.

چاپ عنوان تکراری سطر و ستون 
زمانیکه فایل یا سند شما دارای ردیف های زیادی است و هنگام چاپ فایل در چندین صفحه پرینت گرفته می شود مشاهده می گردد که عنوان ستون ها فقط در سطر اول قرار می گیرد و بقیه صفحات عنوان ندارند.
برای آنکه بتوانید عنوان را در تمامی صفحات ببینید بر روی سر سطری که عنوان ستون ها در آن قرار دارد کلیک کنید تا کل سطر انتخاب شود.
در قسمت Page Setup تب Page Layout گزینه Print Titles را انتخاب کنید.همانطور که مشاهده می کنید پنجره Page Setup روی زبانه Sheet برای شما باز می شود که در بخش اول آن محدوده پرینت نوشته شده است.
در بخش دوم می توانید سرستون ها را مشخص کنید به این ترتیب که روی دکمه گوشه این بخش کلیک کنید و سرستون را انتخاب نمائید و سپس دکمه Ok را بزنید و مجددا" به نمای Print Preview بازگردید و دکمه Next Page را بزنید.

10.jpg (350×366)

 

همانطور که می بینید سر ستون ها برای تمام صفحات درج شده است.

مشاهده صفحه در نمای Page Break
این نما مانند Preview است ولی به کمک خطوطی می توانید محدوده پرینت را مشخص کنید.دقیقا" می توانید تعیین کنید که از چند صفحه پرینت گرفته شود و در هر صفحه چه ردیف هایی قرار بگیرد.
در قسمت سمت راست پایین صفحه،کنار دکمه Zoom سه دکمه وجود دارد که با کلیک بر روی دکمه سمت راست (Page Break Preview) محدوده پرینت باقی می ماند و بقیه قسمت ها خاکستری می شوند.خطوط آبی توپر محدوده اصلی پرینت را تعیین می کنند و خطوط آبی خط چین هم جاهایی را که صفحات جدا می شوند را تعیین می کنند.

11.jpg (345×417)

اشاره گر مؤس را در هر قسمتی از خطوط ببرید و جابجا کنید محدوده پرینت تغییر می کند.


برای دانلود فایل pdf این آموزش بر روی لینک زیر کلیک نمایید.


دانلود33_1_.gif (150×53)



عینک دید در شب و روز
مجموعه نرم‌افزاری لرد 2013
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد