فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

چرا برخی از کودکان دیر زبان باز می کنند؟

چرا برخی از کودکان دیر زبان باز می کنند؟




یکی از مسایلی که بعد از تولد فرزند ذهن والدین را مشغول می کند این است که کی فرزندشان صحبت خواهد کرد. چون یکی از انتظارات والدین این است که هر چه زودتر توسط کودکشان به بابا و مامان خطاب شوند و برای همین لحظه شماری می کنند و ملاک و معیار شروع گفتار کودکشان گفتار کودکان همسن و سال کودکشان می باشد.

 

بعضی اوقات والدینی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که کاملا مضطرب و نگران هستند و به خاطر این که به متخصص های دیگری هم مراجعه نموده اند و جواب داده شده آن ها را قانع نکرده و یا بعضی اوقات جواب های داده شده درست از آب در نیامده است، اضطراب و نگرانی آن ها افزایش یافته است معمولا سوال این گونه والدین این است که چرا کودک 2ساله من نمی تواند مثل دیگر بچه ها حرف بزند و یا این که چند کلمه بیشتر نمی گوید - صحبت های ما را متوجه نمی شود - و یا با وجود این که صحبت های ما را متوجه می شود نمی تواند حرف بزند و از ایما و اشاره استفاده می کند که بعضی اوقات ما متوجه ایما و اشاره او نمی شویم و او عصبانی می شود و داد وفریاد راه می اندازد - البته این گونه نگرانی ها بیشتر در مورد پسرها مطرح می باشد تا دخترها.

 

 

ادامه مطلب ...

اختلال نوشتن

اختلال نوشتن




از معلمین و مربیان مدرسه به دلیل ارتباط مستقیم با دانش آموزان و سپس والدین به عنوان افرادی که در مشکلات یادگیری کودک و حل آن درگیر هستند یاد می شود. امروزه به دلیل شیوع اختلالات یادگیری در سنین دبستان لازم است تا والدین و به خصوص معلمان و مربیان ابتدایی به شناسایی اختلالات یادگیری بپردازند. در مقالات قبلی به شرح اختلال یادگیری و علل آن پرداختیم. گفته شده که اختلال یادگیری سه اختلال اصلی را دربرمی گرد که یکی از آن ها اختلال در نوشتن و کلمه بندی نوشتاری است ، که مهم ترین نمود آن در دیکته نویسی دانش آموزان مشهود است. از این رو اختلال املا نیز زیر مجموعه آن به شمار می آید. اصطلاح"دیس گرافی" برای کودکانی که علی رغم هوش طبیعی بسیار بد می نویسند به کار می رود.

دانش آموزانی که در زبان شفاهی و خواندن مشکل دارند معمولا در نوشتن هم مشکل دارند، اما اختلال نوشتن به تنهایی نیز می تواند نمود پیدا کند. بیان نوشتاری نیازمند وجود مهارت در سه حوزه اصلی است:

  1. دستخط  
  2. هجی کردن 
  3.  انشا          
اختلال نوشتن
  ادامه مطلب ...

برق چگونه تولید می شود؟


برق چگونه تولید می شود؟


در این فعالیت تعاملی دانش آموزان مقطع دبستان و راهنمایی با نحوه چگونگی تولید برق و ژنراتور آشنا می شوند.

 

تولید برق

 

روی گزینه شروع کلیک کنید و ابتدا با یک ژنراتور ساده آشنا می شوید و بعد با ایستگاه های تولید برق آشنا خواهید شد. با قسمت های مختلف یک ژنراتور آشنا شده و در پایان با ساخت یک ژنراتور اطلاعات خود را محک بزنید.

 




چگونه یک مدرسه زیبا داشته باشیم؟

چگونه یک مدرسه زیبا داشته باشیم؟



چگونه یک مدرسه زیبا داشته باشیم؟

عصری که ما در آن زندگی می کنیم به کلی متفاوت از زمان های گذشته است پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آن چنان فراوان و نو به نو شده اند که دانایی ها، توانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کند.

 

البته این دانستنی ها و مهارت ها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرش های جوانان باید از اصول بهداشت روانی استفاده نمود، چرا که نوجوانان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن هستند.

 

در شرایطی که اکثر منازل در مناطق شهری تبدیل به آپارتمان های کوچک و تاریک و به دور از فضاهای بازی و حرکتی برای کودکان است حداقل کاری که می توان در تأمین بهداشت جسمی و روحی آنان داشته باشیم ایجاد فضای مفرح و شادی بخش در مدرسه است چرا که دانش آموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه می گذرانند و اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود مسلماً به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.


 

  ادامه مطلب ...

مدرسه هوشمند، تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش

مدرسه هوشمند، تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش

مدرسه هوشمند

این روزها استفاده از روش‌های نوین آموزشی در آموزشگاه ها رو به افزایش می باشد و در این راستا ایجاد مدارس هوشمند در دستور کار بسیاری از دولت ها قرار گرفته است. سال 1984، دیوید پرکینز و همکارانش در دانشگاه هاروارد، طرح مدارس هوشمند را با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه نمودند.

 

این طرح، به تدریج در چند مدرسه اجرا شد و سپس توسعه یافت؛ مالزی در سال 1998 برای اولین بار به عنوان نخستین کشوری بود که مدارس هوشمند را در نظام آموزش و پرورش خویش راه اندازی کرد. شورای عالی آموزش و پرورش ایران نیز به سال 1380 موضوع مدارس هوشمند را برای نخستین بار در کشور مطرح ساخت که با تایید و تصویب این شورا مقرر گردید از سال 81 این مدارس راه اندازی شوند.

 

  ادامه مطلب ...