فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

بد خطی دانش‌آموزان ناشی از چیست؟

بد خطی دانش‌آموزان ناشی از چیست؟

بد خطی دانش‌آموزان ناشی از چیست؟

خط خوب یکی از مهارت ‌هایی است که باید از سن کم یعنی از دوره پیش‌ دبستانی به دانش‌آموزان آموخته شود در غیر این صورت بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری دچار نقص خواهد شد.

 

آموزش خط باید از خردسالی شروع شود زیرا پایدارتر خواهد بود. از این رو درک صحیح مکانیسم ‌ها و عواملی که می‌توانند باعث مشکلات دست ‌خط شوند ضروری به نظر می‌رسد. در بسیاری موارد دیده شده که مشکلات خوانایی دست‌خط بدون مداخلات درمانی برطرف نمی‌شود.

 

بدخطی دانش‌آموزان ناشی از چیست؟

عوامل مربوط به دانش‌آموزان

در میان مهارت‌های تحصیلی پایه، نوشتن ملموس‌ ترین مهارت نام گرفته است. تفاوت نوشتن با سایر مهارت‌های ارتباطی این است که نوشتن سندی کتبی از خود به جای می‌گذارد و جزء مهارت‌های ظریف حرکتی است. می‌گویند خط هر کسی نشانه‌ای از روح او را در خود دارد و هر کسی را می‌توان از خط او شناخت. برای این‌ که دانش‌آموز بتواند نوشتن را به نحو احسن انجام دهد لازم است شرایطی برای نوشتن داشته باشد.

 

این شرایط عبارت‌اند از:

1- از رشد ذهنی کافی برخوردار باشد

2. انگیزه کافی داشته باشد

3. از علاقه کافی برخوردار باشد

4. بین چشم و دست هماهنگی باشد

 5. هماهنگی حرکتی داشته باشد

6. توانایی تطبیق بدن با فضای اطراف را داشته باشد

7. مفهوم نوشتن از راست به چپ را بداند

 

اشکال در وضعیت جسمانی:

بد خطی دانش‌آموزان ناشی از چیست؟

هم‌چنین وجود بعضی از نارسایی‌ها مانند اختلالاتی در عملکرد دست و انگشتان باعث می‌شود که کودک نوشتن را به طور مطلوب انجام ندهد.

 

معلولیت‌های جسمی و ضایعاتی که در سیستم اعصاب مرکزی یعنی مغز یا طناب نخاعی به وجود می‌آید و صدمات وارده بر مغز باعث اختلال در نوشتن می‌شود. این صدمات ممکن است آن ‌قدر خفیف باشد که نتوان تأثیر آن را بر رفتار کودک تشخیص داد یا آن ‌قدر شدید باشد که فعالیت کودک را به میزان پایینی کاهش دهد.

 

کودک مبتلا به آسیب مغزی ممکن است نشانه‌ های رفتاری وسیعی از خود نشان دهد از جمله عدم هماهنگی و اعمال حرکتی ناقص.

 

اشکال در وضعیت قرار گرفتن کاغذ:

وضعیت نامناسب کاغذ و دفترچه نسبت به بدن نیز از صحیح نوشتن جلوگیری می‌کند و در بروز اشکالات مختلف هنگام دست‌نویسی نقش اساسی دارد.

برخی از دانش‌آموزان هنگام نوشتن سر خود را بیش از حد به کاغذ نزدیک می‌کنند و حتی گاهی احساس می‌شود سر خود را به آن می‌چسبانند گروهی دیگر دفترچه خود را به حالت زاویه‌ دار و کج قرار می ‌دهند.

 

اشکال در جهت‌یابی صحیح

برخی دانش‌آموزان درک صحیحی از رابطه‌ های فضایی مانند بالا و پایین، زیر و رو و چپ و راست ندارند به همین دلیل هنگام نوشتن حروف و کلمه‌ها -حتی بر روی کاغذ خط‌دار- قادر نیستند اشکال صحیح حروف را بنویسند، مثلا حرف "الف" را بیش از حد امتداد داده و از روی خط می‌گذرانند.

 

مشکلات نوشتن صحیح حروف الفبا:

حرف نویسی

گاهی برخی دانش‌آموزان حروف را بیش از حد بزرگ یا کوچک می‌نویسند و در برخی موارد خطوط مستقیم -افقی یا عمودی- را به حالت قوس‌دار یا بالعکس می‌نویسد.

بد خطی دانش‌آموزان ناشی از چیست؟

مشکلات نسخه‌برداری صحیح از کلمات:

رونویسی

بعضی دانش‌آموزان ممکن است حروف سازنده کلمه را با فاصله زیاد بنویسند مثل "آ  ز  ا  د  ی" یا این‌که حروف را بیش از حد به هم نزدیک کرده و صورت کلی کلمه را مخدوش کند.

 

بسیاری از دانش‌آموزان در نوشتن حروف پیوسته که نیازمند حرکت‌های ظریف و دقیق و هماهنگ است با مشکلات جدی‌ای رو به رو شوند. برخی از آنان نمی‌توانند پس از نوشتن یک حرف به سرعت به نوشتن حروف دیگر بپردازند. این به واسطه خطاهایی است در نوشتن به وجود می‌آید.

 

خطاهای متداول در نوشتن

1. کج‌ نویسی:

ممکن است به دلایل متعددی مثل بسیار نزدیک بودن بازو به بدن و بسیار سفت گرفتن شست و دور بودن خیلی زیاد نوک قلم از انگشتان و صحیح نبودن جهت کاغذ و درست نبودن جهت حرکت قلم اتفاق بیافتد.

 

2. راست‌ نویسی:

عواملی مثل بسیار دور بودن بازو از بدن، بسیار نزدیک بودن انگشتان به سر قلم، هدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه و ناصحیح بودن جهت کاغذ در ایجاد آن مۆثر است.

 

3. پرفشار نوشتن:

بر اثر فشار دادن بیش از حد انگشت سبابه و استفاده از قلم نامناسب ایجاد می‌شود.

بد خطی دانش‌آموزان ناشی از چیست؟

4. کم‌رنگ‌نویسی:

به عواملی مثل بیش از حد کج یا راست نگه‌داشتن قلم و چرخش نوک قلم به یک سمت و قطر بیش از حد قلم بستگی دارد.

 

5. زاویه‌دارنویسی:

به دلیل سفت بودن بیش از حد شست یا شل نگه داشتن قلم یا حرکت بیش از حد قلم اتفاق می‌افتد.

 

6. نامرتب‌‌نویسی:

چهار علت مهم برای این مورد وجود دارد که شامل عدم آزادی حرکت، حرکت کند دست، محکم گرفتن قلم و در نهایت نادرست یا ناراحت بودن وضعیت بدن است.

 7. فاصله‌گذاری:

این مشکل به واسطه پیشرفت سریع قلم به سمت چپ و حرکت بیش از حد و سریع جانبی ایجاد می‌شود.

 

ارائه سایت آزمون آنلاین رایگان به معلمین

ارائه سایت آزمون آنلاین رایگان به معلمین

images

سایت آزمون آنلاین مدرسه فردا با هدف کمک به دانش آموزان و معلمین واساتید گرامی با آدرس  


  http://azmoon.nextschool.ir/ طراحی گردید.

این سایت دارای قابلیت های زیادی ازجمله برگزاری آزمون های تستی و تشریحی و یا آزمون با ضرایب مختلف برای دروس و … می باشد.


سایت آزمون آنلاین مدرسه فردا به کلیه معلمین و اساتید محترم یک سایت آزمون کاملا اختصاصی و رایگان با تمام امکانات ارائه می دهد .

عزیزانی که مایل به داشتن سایت آزمون هستند روی لینک زیر کلیک نمایند.


http://nextschool.ir/anjoman/showthread.php?tid=52

آزمون آنلاین ورودی متوسطه اول

آزمون آنلاین ورودی متوسطه اول



download

دانش آموزان عزیزی که در آزمون مدارس نمونه دولتی شرکت کرده اند می توانند در این آزمون شرکت کنند و خود را بیازمایند

برای شرکت در این آزمون روی لینک زیر کلیک نمایید.

ورود شرکت در آزمون

پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش وپرورش ازطریق آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ قطعی شده است

پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش وپرورش ازطریق آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ قطعی شده است

zh95gblxgb41q3ayvji9

 

پذیرش دانشجوی متعهد خدمت آموزش وپرورش ازطریق آزمون سراسری
۱۵ رشته تحصیلی در پردیس های دانشگاه فرهنگیان و ۱۷ رشته دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی تهران متعهد خدمت می شوند

پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش وپرورش ازطریق آزمون سراسری سال ۱۳۹۳
به گزارش مرکز برنامه ریزی ، آموزش نیروی انسانی وفناوری اطلاعات :
 وزارت آموزش و پرورش برای تامین و تربیت بخشی از نیروی انسانی موردنیاز آموزشی خود متناسب با مبانی وارزش های اسلامی ونیازدوره های مختلف تحصیلی در ۱۵ رشته تحصیلی پردیس های دانشگاه فرهنگیان و ۱۷ رشته دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی تهران ازمیان داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ، واجد شرایط عمومی واختصاصی آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ بصورت بومی  دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش وپرورش می‌پذیرد.
 شایان ذکراست شرایط وضوابط اختصاصی پذیرش دانشجو به انضمام جنس وظرفیت پذیرش دردفترچه شماره (۲) راهنمایی انتخاب رشته های تحصیلی جهت اطلاع داوطلبان درج خواهدشد.
داوطلبان درصورت اعلام علاقمندی به رشته های تحصیلی موردنیاز آموزش وپرورش ، ازطریق سازمان سنجش آموز ش کشور ودارابودن شرایط وضوابط اختصاصی مندرج دردفترچه شماره (۲) آزمون مزبور ، می توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند .
لازم بذکراست ؛ پذیرش دراین دانشگاهها منوط به احراز صلاحیت های عمومی واختصاصی معرفی شدگان ازمیان معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت ازسوی آموزش وپرورش امکان پذیر خواهدبود.
منبع: وزارت آموزش و پرورش