فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

فرصت برابر آموزش

آموزش رایانه و امور آموزشی و پرورشی

تاریخچه هوشمند سازی


اولین مدارس هوشمند در سال 1996 در انگلستان تأسیس گردید و سپس مالزی در برنامه توسعه خود در پروژه " بیست بیست " مدارس هوشمند را جزو یکی از برنامه های اساسی خود قرار داد. در ایران در سال تحصیلی 84-1383 سازمان آموزش و پرورش تهران اقدام به راه اندازی مدارس هوشمند Smart Schools ) ) در چهار دبیرستان منتخب مناطق مختلف تهران نموده است.

وزارت آموزش و پرورش با الهام از آموزه های دینی و مقتضیات زمان و به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز ایران در سال 1404 و دستیابی به اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت اقدام به توسعه و تجهیز مدارس هوشمند بر اساس معیارهای علمی، بین المللی و شرایط بومی در سطح کشور نموده است، از این رو برای نیل به این هدف نیاز به همتی مضاعف در سال جهاد اقتصادی داریم.

 

برای مشاهده کامل مطلب  به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

دیباچه ای بر هوشمندسازی مدارس:

قرن 21 به سمتی می رود که اکثر مشاغل به دانش و مهارت های کامپیوتر نیاز خواهند داشت. ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی همخوانی ندارد. فن آوری اطلاعات به عنوان محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است و بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمده ای را در عرصه های متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است. دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر بوده و اطلاعات و داده ها به سرعت و در زمانی غیر قابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده کنندگان قرار می گیرد، جامعه ای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده از دانش، دارای نقش محوری و تعیین کننده است.

آموزش رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است و آموزش الکترونیکی، امروزه از جدیدترین و مطمئن ترین روشها در توسعه آموزش های فردی و سازمانی است و مهم ترین دغدغه نظام آموزش و پرورش یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه های فکری در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور می باشد برای آنکه همه گروه های اجتماعی قادر باشند به طور مؤثر در چنین جامعه ای مشارکت داشته باشند باید یادگیری پیوسته، خلاقیت و نوآوری را یاد بگیرند. تحقق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از نقش و کارکرد مدارس به عنوان اصلی ترین نهادهای آموزش در جامعه می باشد.

 

تعریف مدارس هوشمند:

مدارس هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فن آوری رایانه و شبکه می باشد ، محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظام آن هوشمند است. مدارس هوشمند محیطی است که جهت ایجاد محیط یاددهی – یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموز پژوهنده مبتنی بر علم نوین طراحی شده است.

 

ارکان مدارس هوشمند:

ارکان مدرسه هوشمند عبارت است از  محیط یاددهی – یادگیری

این محیط 4 حوزه را تحت پوشش خود قرار می دهد:

الف) برنامه درسی

ب) روش تدریس

ج) ارزیابی

د) محتوا

محتوی دروس:

در مدارس هوشمند محتوا به دو شکل می باشد:

الف) محتوای تهیه شده با استاندارد های  لازم از طریق وزارت آموزش و پرورش

ب) محتوایی که معلم تولید می کند

بطور کلی محتوا بر اساس چهار شاخص اصلی شکل می گیرد:

1-    کیفیت فنی

2-    جذابیت

3-    کیفیت آموزشی

4-    تطابق با برنامه درسی

 

 

امروزه نظام آموزشی کشور به مدرسه ای نیاز دارد که با بهره گیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات، امکان یادگیری پیوسته را فراهم نماید. تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه شکل گیری مدارس هوشمند را فراهم ساخته است. ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی ما سازگاری ندارد. مدتی است برخی کشورهای جهان به تأسیس مدارس الکترونیکی دست زده اند. در مدارس هوشمند کامپیوتر در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیر می گذارد و برنامه های درسی را تا حدودی تغییر می دهد. ولی در عین حال کارکردهای اجتماعی مدرسه بر جای خود باقی می ماند، چون در روابط اجتماعی به دانش آموزان یاری می رساند. در این مدارس دانش آموزان می توانند با منابع علمی جهان و معلمان و دانش آموزان مدارس دیگر ارتباط برقرار کنند.

آموزش رایج در مدارس کشور یک آموزش سنتی و یا بعبارت دیگر فقط شنیداری می باشد، درحالیکه در مدارس هوشمند روش تدریس مبتنی بر دیداری – شنیداری می باشد. در این روش ماندگاری مطلب قریب به 20 سال می باشد، در حالیکه ماندگاری مطلب در روش شنیداری حداکثر 6ماه می باشد. ضمناً در روش دیداری – شنیداری مطالب علمی در محیطی جذاب تر و در مدت کمتر قابل انتقال است.

رویکرد های متفاوت بر هوشمندسازی:

درباره تأثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزش دو رویکرد متفاوت وجود دارد:     برخی معتقدند اثر فناوری تدریجی است و صرفاً انتقال برنامه درسی سنتی را کارآمدتر می سازد و در واقع، دسترسی به اطلاعات سریع می شود. رویکرد دوم معتقد است ورود فن آوری اطلاعات و ارتباطات به مدارس، اهداف و ابزارهای تعلیم و تربیت را بطور اساسی تغییر می دهد. از این  دیدگاه فناوری اطلاعات بر مرزهای ساختاری نظام اموزش سنتی فایق می آید.

 

برچسب ها : هوشمند سازی -  تاریخچه هوشمند سازی - هوشمند سازی مدارس 

نظرات 2 + ارسال نظر
حسینی شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 02:26 ب.ظ http://zangeemla.mihanblog.com/

با سلام وخسته نباشید وبلاگ عالی وپرباری دارید امیدوارم با تبادل افکار واطلاعاتمون بتونیم کمک بیشتری به ارتقاء سطح علمی ایران بکنیم.

ممنون نظر لطفتونه

مدرسه عشق شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 06:24 ب.ظ http://shahidshoja.blogfa.com/

سلام خوشحال شدم که به من سر زدید و خوشحال تر از اینکه تقریبا همشهری هستیم و فاصله مکانی مون کمتر از 80 کیلومتره و جالب اینکه حتما اهل تسنن هم هستید .خیلی خیلی خوشحال شدم.با افتخار هم لینک شدید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد